perjantai 28. joulukuuta 2018

Juicen kirjasto


Kävin katsomassa Juice-elokuvan heti tapaninpäivänä. Minä annan leffalle kaikki tähdet, vaikka oikeasti se on kolmen tai kolmen ja puolen tähden arvoinen.

Juice Leskinen on suomalaisuuden ruumiillistuma, yhden miehen taiteilijatragedia ja -komedia. Taiteilija sairastui maksakirroosiin 38-vuotiaana, hän kuoli 56-vuotiaana, minä olen nyt sen ikäinen.

Kuuntelin 1970-luvulla murrosikäisenä poikana haltioituneena Leskisen levyjä, Per Vers, runoilija -LP pyörii levylautasella silloin tällöin vieläkin. 1980-luvun Juice Leskinen oli minulle jo ikoni, jonka levyistä en saanut enää kovin paljon irti.


***


Näin Juice Leskisen keikalla muutamaan otteeseen, lisäksi seurasin hänen sanailuaan Turun Kirjamessuilla 1999 sekä juontohommissa syntymäkaupungissani Joensuussa 1979.

Olen ikuistanut Joensuun vierailusta pätkän romaaniini Noustiin kellareista (Robustos, 2014).

Henkilökohtaisesti puhuin Leskisen kanssa vain, kun kävin kusella Aulabaarissa vuosituhannen vaihteessa. Hän istui Juice-patsaan alla tuoppi edessään, olin parin muun hepun kanssa matkalla runokeikalle Jyväskylään. Juice toivotti hyvää keikkaa ja kannusti meitä ”varastamaan koko shown”. Lisäksi hän vastasi kehuihini kehuilla.


***


Runokokoelmani Show Time (Sammakko, 1998) Juice arvosteli Soundiin 6/1999.

Se alkoi näin: ”Kinnusella on miettimistä, keskittyykö vastedes naimiseen vai runoiluun…”

Minulle oli oikeastaan yhdentekevää, mitä taiteilija Leskinen kirjastani kirjoitti, tärkeintä oli että kirjoitti!


***


Show Time on osa Juicen Viola-kotiin lahjoittamaa kirjastoaan. Se sijaitsee Pellavantorin laidalla, Tampellan kaupunginosassa, Tampereella.


Nopea katsaus kirjaston aakkostettuun luetteloon osoittaa, että siellä on muitakin teoksiani. Ennen kaikkea Juicen kirjasto on mahtava kattaus kotimaista laatukirjallisuutta.




Turun Hannunniitussa 28.12.2018




Ei kommentteja: