keskiviikko 17. heinäkuuta 2013

Runorakit kujalla


Kirjoitan tämän ennen kuin katson sähköpostit. Nyt mennään tajunnanvirralla. Söin perunat, makkarat ja join oluen ja portterin. Siihen loppui tajunnanvirta, otin käteeni tuoreimman Tuli&Savu-lehden, siinä on runoja Harri Nordellilta, Tony Laineelta ja Sami Liuhdolta. Olen juonut kaljaa heidän jokaisen kanssa.

Repesin siinä kohtaa, missä herra Liuhto kirjoittaa: ”Aurinko paistaa (ulkona). Mietin tuossa Jari Tervoa, että häntä olisi hauska vetää turpaan. En minä kuitenkaan vetäisi, vaikka melko oletettavasti voittaisin hänet tappelussa.”

Se on runosta, Harri Nordell taas on sanonut karsivansa runoistaan kaiken huumorin pois, Tony Laine kirjoittaa runonsa jonnekin Liuhdon ja Nordellin välimaastoon.

Järjestin Sami Liuhdon kanssa Turun Runoseminaarin 2011. Oli siinä muitakin mukana, mutta pidättäydytään nyt olennaisessa: seminaari on videoitu ja se on tallessa muistitikulla. Jos jostain löytyy taho, joka on kiinnostunut litteroimaan tapahtuman, tikku annetaan lainaksi.

Viikonloppuna on Turussa Ilmiö-festivaali. Olen mukana tapahtumassa räppäri Dxxxa D:n ja runoilija Harri Hertellin kanssa. Meille on varattu esiintymislava lauantaina reiluksi tunniksi klo 18.00 alkaen. Ohjelmanumeromme nimenä on Runorakit kujalla.


13 kommenttia:

Sami Liuhto kirjoitti...

Ei muuten ollut humooria. Se. Tai en mä tiiä. Semmosta yrmystelevää vitutusta. Mitä se sitten onkaan. Mua usein pidetään vitsailijana, mut sen kerran kun vedän reilusti roolia niin läpi menee. Vai miten se meni. Siel runoseminaarissa. Illalla kyl sitten olin ihan oikeesti kännissä.

Jaksaisko noille fiestoille saapua? Misä ne on? Hertelliiki olis kiva nähä. Se louskuttaa voimakkaasti tekstiään. Diggaan semmosesta. Kirjotin muuten äsken runon. Se ei kannata. Saatanan Kinnunen kun tuut mun uniinkin! Hymiö. Tosi on. Viime yönä unessa oli kuka muu kuin mister streetpoetry.

Tapani Kinnunen kirjoitti...

Helppohan sun, kun oot kuivilla!

Turpiinveto ei tietysti koskaan ole huumorin asia -

itse asiassa on mullakin käynyt mielessä vetää Jari Tervoa turpaan,

mutta kun se tuli Turun Kirjamessujen käytävällä vastaan, niin se oli jotenkin säikähtäneen näköinen,

teki mieli tarjota sille kalja, että ei tässä mittää hättää, pojuseni!

Tony Laine kirjoitti...

Moi! Ja Kinnunenkin mainittu, kritiikeissä. Paljon kovia nimiä mukana. Kyllä kelpaa taas olla minä, kun seura on mitä mainiointa. Kiitettävän tyylikäs paketti muuten tuo Tuli&Savu taas kerran, sisäistä ja ulkoista kauneutta siinä, toimii! Tulipas imelästi. Ei mahda mitään. On imelä olo. Koska olen niljakas vanha kähmijä.

Tapani Kinnunen kirjoitti...

Tuli&Savun lukeminen helpottui, kun hankin elämäni ensimmäiset lukulasit pari vuotta sitten.

Uusimmassa numerossa on arvosteluja parinkin vuoden takaisista kirjoista, uutuusarvostelut loistavat poissaolollaan, mutta ehtiihän sitä.

Runous ei ole hetken juttu.

Joo, Riina Katajavuoren kirjan arvostelussa oli nimeni nostettu vertailukohdaksi, kun puhutaan "omakuvista" kirjallisuudessa,

kuvataiteessahan maalarit Van Goghista lähtien ovat maalanneet kosolti omakuvia.

Luen lehden paremmin tässä lähiaikoina, noi merkinnässä mainitut nimet pistivät silmään ja luinkin heidän (teidän) runot siltä seisomalta.

Tony Laine kirjoitti...

Tuosta huumorista vielä sen verran, että mulle se on tärkeä juttu, omassa raapustelussani ja elämässäni muutenkin. Käytän, kun siltä tuntuu, siis huumoria. Tarkkana siinä pitää kyllä olla. Puujalkavitsit onkin yleensä syytä karsia runoista pois.

Sami Liuhto kirjoitti...

Olinko todellakin lhavoinut Tervon nimen.

Tapani Kinnunen kirjoitti...

Hyvä kysymys. Jari Tervo on yhtä läski kuin minä ja sinä, joten ihan oikein lihavoida hänet.

Sami Liuhto kirjoitti...

Muistoja Pohjolasta sisältää muutaman hyvän hetken. Tunnelma on hyvä.

Tapani Kinnunen kirjoitti...

Että niinku kirjallisuuden puolelle?

Mua kiinnostais tietää, mikä on Jari Tervon mieliannos - vois pistää pakastimeen jotain sillä nimellä.

Hoidatko majoneesit siihen?

Sami Liuhto kirjoitti...

Makkaraperunat vois olla. Muttei ilkeillä! Majoneesit toki on omasta varannosta. Pitikin ilkimyillä Jardesta. Ja taas. Saata ja taas. Jataas.

Ethän muuten enää oo mulle vihassa vaikka olin ihan tyhmä? Harmittaa. Et uso kuka kehotti mua iisaamaan. Kertton kun nähtään.

Tapani Kinnunen kirjoitti...

Emmä halua ketään pitää löysässä hirressä!

Sitä paitsi olen kirjoittanut "Haitin" jälkeen neljä säilyttämisen arvoista runoa, kuinka voisin olla kenellekään vihainen?

Runoilla on semmoiset nimet kuin: Soho Garden, Korkeat korot, Helvetti ja Ruusut.

Soho Garden sijoittuu tietysti Lontooseen, mut Helvetti tonne 40 kilometrin päähän Kyröön.

Tänään snagarilla tarjolla rapuja! Laitetaanko lautaselle?

Sami Liuhto kirjoitti...

Voin mä ottaa tuplaravut. Sekä pienen kokiksen.

Tapani Kinnunen kirjoitti...

Voihan nenä!

Vedin överit rapujuhlissa, nyt on pirunmoinen rapula,

pistän kaikki loput ravut tarjoukseen!